Keď sa počas pandémie Covidu dostali dodávateľské reťazce do krízového stavu, nové autá sa stali menej dostupnými a viac ľudí sa začalo obzerať po trhu s motocyklami. Napriek tomu môžu byť ojazdené motocykle rizikovou investíciou – je oveľa pravdepodobnejšie, že sa stanú predmetom nehody, a preto kupujúci riskujú, že skončia s poškodeným vozidlom oveľa viac ako v prípade automobilov.
Aj riziko jazdy na poškodených motocykloch je oveľa vyššie ako pri jazde v poškodených autách. Zle vykonaná oprava po vážnej nehode môže výrazne znížiť bezpečnosť jazdy a v prípade motocyklov môže viesť k vážnym a dokonca smrteľným zraneniam. Napríklad v Spojenom kráľovstve majú majitelia motocyklov 62-krát vyššiu pravdepodobnosť, že sa stanú účastníkmi smrteľnej nehody, ako vodiči akéhokoľvek iného typu vozidla.
Skryté škody však nie sú jediným rizikom na trhu s ojazdenými vozidlami – vyskytujú sa aj prípady stočených kilometrov, neúspešných bezpečnostných kontrol a mnohé ďalšie. Ako časté sú podvody s ojazdenými motocyklami a ako sa im môžu kupujúci motocyklov vyhnúť?
Aj profesionálni jazdci môžu urobiť zlé rozhodnutia
Podľa skúseného motocyklového kaskadéra Sharunasa Kezysa, 100 000 km alebo 200 000 km na ojazdenom automobile neznamená veľa. Pre motocykel sú to však veľké čísla.
“Stáčanie počtu najazdených kilometrov je na motocykloch rovnako bežné ako na automobiloch. Ak si pozriete inzeráty ojazdených motocyklov na internetových inzertných portáloch, zistíte, že väčšina z nich má najazdených 10 000 až 20 000 km. V skutočnosti môže byť reálny počet najazdených kilometrov až desaťkrát vyšší,” hovorí Kezys.
Aj profesionálni jazdci môžu urobiť zlé rozhodnutie a kúpiť poškodený motocykel.
“Raz som kúpil motocykel od svojho známeho, a tak som ho dôkladne neskontroloval. Neskôr som si všimol, že rám je zvarený z dvoch samostatných kusov, čo naznačovalo, že motocykel mal vážnu nehodu. Keď som sa naň pozrel bližšie, zistil som, že niektoré časti nie sú pôvodné a niektoré dokonca chýbajú. Kolesá tiež neboli správne nastavené. Keby som to všetko vedel vopred, nikdy by som si tento motocykel nekúpil, alebo by som aspoň vyjednával o cene,” spomína Kezys.
Pri plánovaní servisu môže pomôcť aj znalosť skutočného počtu najazdených kilometrov motocykla. Ak sa počet najazdených kilometrov zmení, jazdci bohužiaľ nemôžu vedieť, kedy by mali vymeniť reťaz a ostatné pohyblivé časti.
Od prehľadu histórie automobilov až po motocykle
Platforma carVertical nedávno rozšírila svoje portfólio a začala ponúkať aj prehľady histórie motocyklov. Vodiči si teraz môžu skontrolovať stav najazdených kilometrov, záznamy o krádežiach, stiahnutia z trhu a bezpečnostné kontroly, poškodenia, zmeny vlastníctva alebo nahrané obrázky.
“Odkedy sme pred niekoľkými rokmi spustili službu, klienti nás neustále žiadali, aby sme preverili históriu ich motoriek. Naše produkty však uvádzame na trh až vtedy, keď máme dostatok údajov. V roku 2022 sme konečne dosiahli túto hranicu. Teraz máme dostatok údajov na to, aby sme zákazníkom poskytovali správy o histórii motocyklov a zároveň pracovali na zlepšení ich skúseností,” hovorí Rokas Medonis, generálny riaditeľ spoločnosti.
Preverením histórie motocykla sa kupujúci môže o motocykli dozvedieť veľa informácií aj bez toho, aby ho videl. Ak mala motorka vážnu nehodu, niekedy sa ani neoplatí sa s predajcom stretnúť.
Prečo je dôležité skontrolovať históriu motocykla?
Zatiaľ čo vodiči áut si pomaly začínajú uvedomovať skryté škody, podvody s kilometrami a mnohé ďalšie podvody, mnohí moto nadšenci stále žijú v neistote a tme lží. Správa o histórii motocykla umožňuje vodičom skontrolovať minulé poškodenia motocykla, údaje o najazdených kilometroch, záznamy o krádežiach, servisnú históriu a dokonca zobraziť
niektoré fotografie. Ako môžu tieto informácie pomôcť pri výbere ojazdenej motorky?
Získaním lepšej ceny. Zistenie histórie motocykla poskytuje vodičom výhodu pri vyjednávaní a pomáha im dohodnúť sa na lepšej cene.
Vyhnúť sa podvodníkom. Desať alebo dvadsať rokov starý motocykel môže mať viacerých majiteľov, viaceré poškodenia a rôzne skryté problémy. Prehľad histórie motocykla znižuje riziko, že vás podvedú a zaplatíte za nekvalitný kus.
Identifikovať motorky v zlom technickom stave. Ak sa na motocykli stala vážna nehoda, jazda na ňom už nemusí byť bezpečná. Šikovný mechanik však dokáže z havarovaného motocykla vytvoriť nablýskaný umelecký kúsok. Je bežné, že sa motocykel poškodí v jednej krajine a potom sa predáva v inej krajine. Kontrola histórie môže vodičom prezradiť, v ktorej krajine bol motocykel registrovaný, a zabrániť tak nebezpečnej kúpe.
Každý rok sa len v USA stane 90 000 až 100 000 nehôd na motocykli. Niektoré z týchto motocyklov sa potom predajú a noví majitelia často nemajú ani potuchy o ich poškodení v minulosti.
Vzhľadom na uvedené skutočnosti je dôležité poznamenať, že kontrola histórie motocykla nenahradí vášho mechanika. Žiaľ, niektoré poškodenia alebo opotrebovanie sa v prieskume neobjavia, preto je vždy lepšie vyhľadať aj odbornú radu, prípadne si pred kúpou zavolať odborníka aby vykonal jeho obhliadku.
Zdroj článku: carVertical.com
Odborné Autoporadenstvo
Najnovšie príspevky od Odborné Autoporadenstvo (zobraziť všetky)
- Podvody s tachometrom: ako odhaliť a vyhnúť sa kúpe auta so stočenými kilometrami? - 8 novembra 2024
- Transparentnosť trhu s ojazdenými autami na Slovensku v priebehu roka klesla - 25 októbra 2024
- Stáčanie kilometrov je bežné pri autách s vysokým počtom najazdených kilometrov, no poškodenia sú bežné pri akejkoľvek najazdenej vzdialenosti - 11 októbra 2024
- Zatopené auto: ako ho rozpoznať a má zmysel ho kupovať? - 1 októbra 2024
- Slováci potrebujú viac ako polročný plat na to, aby si mohli dovoliť ojazdené auto. To je menej ako väčšina Európy - 23 septembra 2024