Každé desiate ojazdené auto na Slovensku má stočené kilometre, čo znamená, že jeho
hodnota je nižšia ako požadovaná cena. Šanca, že kupujúci príde do kontaktu s vozidlom so
stočenými kilometrami, je však vyššia, ak vozidlo pochádza zo zahraničia. Cezhraničné
transakcie sa ťažko sledujú, preto podvodníci túto situáciu využívajú a vyhýbajú sa
dolapeniu.
Nedávny prieskum spoločnosti carVertical zaoberajúcej sa spracovaním údajov o
automobiloch vykonaný v 14 európskych krajinách ukázal, že autá dovezené na Slovensko
majú dvojnásobnú šancu mať stočené kilometre v porovnaní s vozidlami kúpenými na
miestnom trhu.
Nadmerná dôvera môže viesť k podvodom s kilometrami
Z celkového počtu áut jazdiacich po slovenských cestách a preverených na carVertical má
9,7 % vozidiel stočené kilometre. Hoci situácia v krajine nie je taká zlá ako v niektorých
východoeurópskych krajinách, napríklad v Lotyšsku, kde podiel vozidiel so stáčanými
kilometrami presahuje 20 %, riziko podvodu je stále vysoké.
Zo všetkých dovezených áut má až 12,3 % stočené kilometre, čo je viac ako podiel áut so
stočenými kilometrami predávaných na domácom trhu (5,7 %).
Dovezené autá, najmä pochádzajúce z krajín ako je Nemecko, sú všeobecne vnímané ako
spoľahlivejšie, preto kupujúci môžu predajcom ojazdených vozidiel nadmerne dôverovať.
“Kontrolovať kvalitu ojazdených vozidiel na medzinárodnej úrovni je veľmi obtiažne, pretože
jednotlivé krajiny majú odlišné právne predpisy týkajúce sa podvodov so stočenými
kilometrami. Keďže krajiny si navzájom nevymieňajú informácie o vozidlách, auto, ktoré
opúšťa krajinu, začína s čistým štítom – vtedy sa môže zmeniť počet najazdených kilometrov,
čo zvyšuje riziko kúpy auta so stočenými kilometrami dvakrát viac ako pri kúpe vozidla z
miestneho trhu,‘‘ vysvetľuje Matas Buzelis, automobilový expert spoločnosti carVertical.
Slováci preferujú ojazdené autá zo zahraničia
Podľa prieskumu sa podiel automobilov kúpených na domácom trhu a dovezených zo
zahraničia líši. Až 41,9 % všetkých vozidiel na Slovensku preverených na stránke carVertical
jazdilo po celý čas v krajine, zatiaľ čo 58,1 % bolo dovezených zo zahraničia.
Vo väčšine sledovaných krajín, ako je Chorvátsko, Estónsko, Litva, Rumunsko alebo Srbsko,
sa podiel dovezených áut pohybuje medzi 70 – 90 %. Keďže podiel dovážaných vozidiel na
Slovensku je nižší, pravdepodobnosť, že budete pri kúpe ojazdeného vozidla podvedení,
môže byť o čosi menšia. Vodiči by však mali zostať obozretní, pretože to neznamená, že sa
nemôžu stať obeťou podvodu.
Vozidlo so stočenými kilometrami môže viesť k finančnej
pohrome
Kúpa vozidla so stočenými kilometrami môže novému majiteľovi spôsobiť veľa problémov.
Jedným z hlavných problémov môže byť plánovanie údržby. Napríklad rozvodový remeň by
sa mal meniť každých 100 000 – 150 000 km. Pri zmenenom počte najazdených kilometrov
vozidla sa však pravdepodobne nepodarí vykonať tento úkon včas a remeň sa pretrhne, čo
má za následok poškodenie piestov z kontaktu s ventilmi.
Vozidlá s vysokým počtom najazdených kilometrov môžu byť viac opotrebované, čo môže
viesť k neočakávaným poruchám uprostred cesty. Nehovoriac o bezpečnostných rizikách pre
vodiča.
Podľa Buzelisa sú vozidlá so zmeneným počtom najazdených kilometrov podstatne drahšie
ako vozidlá s pôvodným počtom najazdených kilometrov, čo znamená, že kupujúci za
vozidlo výrazne preplatia. Odborník na automobilový priemysel poukazuje na to, že
spoločnosť carVertical vykonala prieskum, v ktorom zistila, že vozidlá so stočenými
kilometrami môžu byť až o 25 % drahšie ako vozidlá s pôvodným počtom najazdených
kilometrov. Vozidlo s vysokým počtom najazdených kilometrov tiež oveľa rýchlejšie stráca
svoju hodnotu a môže byť komplikované nájsť preň kupca.
Odborné Autoporadenstvo
Najnovšie príspevky od Odborné Autoporadenstvo (zobraziť všetky)
- Podvody s tachometrom: ako odhaliť a vyhnúť sa kúpe auta so stočenými kilometrami? - 8 novembra 2024
- Transparentnosť trhu s ojazdenými autami na Slovensku v priebehu roka klesla - 25 októbra 2024
- Stáčanie kilometrov je bežné pri autách s vysokým počtom najazdených kilometrov, no poškodenia sú bežné pri akejkoľvek najazdenej vzdialenosti - 11 októbra 2024
- Zatopené auto: ako ho rozpoznať a má zmysel ho kupovať? - 1 októbra 2024
- Slováci potrebujú viac ako polročný plat na to, aby si mohli dovoliť ojazdené auto. To je menej ako väčšina Európy - 23 septembra 2024