Popularita elektromobilov známych aj pod skratkou EV (Electric Vehicle) neustále rastie. S pribúdajúcim počtom vodičov, ktorí o ne majú záujem, sa tak prirodzene zväčšuje aj trh ojazdených vozidiel.
Ojazdené EV lákajú predovšetkým výhodnou cenou. Matas Buzelis, expert zo spoločnosti carVertical, však upozorňuje na nepoctivých predajcov. Tí podľa neho môžu meniť počet najazdených kilometrov, aby zatajili skutočný stav batérie a zvýšili hodnotu vozidla. To ale nie je jediným rizikom. Na čo všetko si dať pozor, ak zvažujete kúpu ojazdeného EV?
Na trhu s ojazdenými EV dominuje Tesla
Drahšie elektromobily sa znehodnocujú rýchlejšie. Kupujúci preto hľadajú niekoľkoročné vozidlá, ktoré už stratili značnú časť svojej hodnoty. Táto skutočnosť platí hlavne pre tých, ktorí ich nakupujú na lízing a chcú sa vyhnúť príliš vysokým mesačným splátkam.
Elektromobil, ktorý záujemcovia kontrolujú pomocou platformy carVertical najčastejšie, je Tesla Model 3. Ten sa objavuje až v 16,1 % všetkých kontrol elektromobilov. Charakteristický je tým, že má vysokú popularitu na trhu ojazdených áut a tým, že jeho hodnota neklesá tak rýchlo ako hodnota iných značiek. Medzi ďalšie často kontrolované elektrické vozidlá na platforme carVertical patria Tesla Model S (11,84 %), Nissan Leaf (11,83 %), Audi e-tron (9,8 %) a Volkswagen Golf (9,5 %).
„Tesla má silné postavenie na trhu s elektrickými vozidlami. Po jej autách túžia mnohí vodiči. Poskytujú totižto skvelú kombináciu bezpečnosti a moderných technológií, rovnako ako dlhý dojazd pri plnom nabití. Nehovoriac o tom, že si veľmi dobre udržujú zostatkovú cenu. Ojazdený Model 3 je celkom výhodnou investíciou, a to aj napriek tomu, že nie je najlacnejší,“ vysvetľuje Buzelis.
Vyšší počet kilometrov znamená väčšie opotrebovanie batérie
Výrobcovia elektrických vozidiel zvyčajne ponúkajú záruku na batérie na 8 až 10 rokov alebo dovtedy, kým nenajazdíte 160 000 kilometrov. Popritom platí, že čím viac kilometrov má EV najazdených, tým horší môže byť stav jeho batérie.
Samozrejme, počet kilometrov nie je jediným faktorom, ktorý ovplyvňuje stav batérie. Výrazný vplyv naň má aj spôsob nabíjania. To znamená, či predchádzajúci majiteľ používal často rýchlonabíjacie stanice, alebo vozidlo nabíjal pomaly a len do 80 % ako to odporúčajú výrobcovia.
Elektromobily, ktorým predávajúci stáčajú najazdené kilometre predstavujú veľký problém, pretože komplikujú posúdenie skutočného stavu batérie. Podľa údajov carVertical malo stočené kilometre 2,6 % zo všetkých preverených EV vozidiel. Elektromobily sú však na tom najlepšie. Oveľa vyššie čísla môžeme pozorovať pri hybridoch (4,5 %), benzínových (5,4 %) a dieselových autách (6,2 %).
Čím viac je batéria opotrebovaná, tým kratšiu vzdialenosť dokáže elektromobil prejsť. So starším autom sa na jedno nabitie nedostanete tak ďaleko ako s čisto novým. To je aj jeden z hlavných dôvodov, prečo majú niektorí vodiči stále obavy z dojazdu a vyhýbajú sa kúpe elektrického vozidla.
Lacnejšia údržba, no drahšie opravy
Mnohí kupujúci sa obávajú najmä údržby elektrického vozidla. Myslia si, že je príliš náročná a drahá, čo nie je vôbec pravda. Elektromobily majú vo všeobecnosti jednoduchšiu konštrukciu ako autá so spaľovacím motorom a disponujú menším počtom pohyblivých častí.
Problém však nastáva, keď sa elektromobil stane účastníkom vážnej dopravnej nehody. V takýchto situáciách môžu stáť opravy tisíce eur. Potvrdzuje to aj portál carVertical, podľa ktorého mali EV najvyššiu priemernú hodnotu škody spomedzi všetkých kontrolovaných áut. Jej výška bola 7 023 eur. Pre porovnanie, priemerná výška škody na autách s hybridným pohonom bola 6 793 eur, s benzínovým pohonom 5 957 eur a s naftovým pohonom 4 256 eur.
Na druhej strane elektromobily nebývajú tak často účastníkmi dopravných nehôd. Na základe údajov z carVertical platí, že ak 45 % hybridov, 49,1 % benzínových vozidiel a 46 % dieselových áut bolo poškodených aspoň raz, podiel poškodených EV bol len 35,4 %. Podľa Buzelisa vplýva na tieto čísla relatívne nízka prevalencia EV. Vo väčšine krajín nie sú tak populárne ako benzínové alebo dieselové autá a ich priemerný vek je výrazne nižší.
Štúdia vychádza z údajov zo Spojeného kráľovstva, Litvy, Estónska, Lotyšska, Poľska, Rumunska, Maďarska, Francúzska, Ukrajiny, Švédska, Belgicka, Českej republiky, Chorvátska, Bulharska, Slovenska, Srbska, Fínska, Slovinska, Nemecka, Talianska, Švajčiarska, Dánska, Španielska, Portugalska a Grécka.
Odborné Autoporadenstvo
Najnovšie príspevky od Odborné Autoporadenstvo (zobraziť všetky)
- Podvody s tachometrom: ako odhaliť a vyhnúť sa kúpe auta so stočenými kilometrami? - 8 novembra 2024
- Transparentnosť trhu s ojazdenými autami na Slovensku v priebehu roka klesla - 25 októbra 2024
- Stáčanie kilometrov je bežné pri autách s vysokým počtom najazdených kilometrov, no poškodenia sú bežné pri akejkoľvek najazdenej vzdialenosti - 11 októbra 2024
- Zatopené auto: ako ho rozpoznať a má zmysel ho kupovať? - 1 októbra 2024
- Slováci potrebujú viac ako polročný plat na to, aby si mohli dovoliť ojazdené auto. To je menej ako väčšina Európy - 23 septembra 2024