Odborníci zistili, prečo sa elektrické vozidlá predávajú horšie – nie je to len o cene

Predaj BEV (batériových elektrických vozidiel) bol v poslednom desaťročí na vzostupe, ale v roku 2024 by mal klesnúť o 2,5 %. Elektromobily sú síce oveľa lacnejšie na prevádzku ako autá s naftovým alebo benzínovým pohonom, ale ich nákup je oveľa drahší.

Predaj BEV (batériových elektrických vozidiel) bol v poslednom desaťročí na vzostupe, ale v roku 2024 by mal klesnúť o 2,5 %. Elektromobily sú síce oveľa lacnejšie na prevádzku ako autá s naftovým alebo benzínovým pohonom, ale ich nákup je oveľa drahší. Hoci sa však mnohí zákazníci od elektrických vozidiel odvracajú kvôli premršteným cenám, nie je to jediný faktor, ktorý spomaľuje predaj EV vozidiel. Odborníci zo spoločnosti carVertical, ktorá sa zaoberá spracovaním dát z automobilového priemyslu, upozorňujú na niekoľko ďalších dôvodov, prečo elektrické automobily stále nie sú také populárne.

Bez štátnej podpory sú elektrické vozidlá ťažko dostupné

Práve cena je stále najčastejším dôvodom, prečo ľudia neprechádzajú na elektromobily. Spoločnosť carVertical odhalila, že na Slovensku bol v prvom polroku 2024 priemerný podiel elektromobilov preverených na platforme len 1,6 %. Elektromobily sú v priemere o 40 až 50 % drahšie ako benzínové vozidlá. Preto jednou z hlavných motivácií, prečo sa rozhodnúť pre elektromobil, zostáva aj naďalej štátna podpora, čo dokonale ilustruje príklad z Nemecka.

V decembri 2023 nemecká vláda ukončila program dotácií na elektromobily, aby sa vyhla finančnej kríze. Dovtedy predstavoval podiel elektromobilov na nemeckom trhu s novými automobilmi v prvej polovici roka 2023 15,8 %, ale v prvej polovici roka 2024 klesol na 12,5 %.

Naopak, predaj elektrických vozidiel prudko vzrástol v Taliansku, odkedy krajina tento rok obnovila podporu pre EV od štátu. V júni 2023 bolo zaregistrovaných 6 155 nových elektromobilov, zatiaľ čo v júni 2024 bolo zaregistrovaných 13 285 nových elektromobilov, čo predstavuje obrovský nárast o 116 %. Hoci k tomuto rastu prispievajú aj iné faktory, dôležitú úlohu tu zohrala práve podpora od vlády.

Vo všeobecnosti však elektromobily nie sú pre dnešný svet praktické. Pre porovnanie, množstvo 15 ročných rodinných benzínových alebo naftových áut sa dá zohnať za 10 000 EUR, ktoré sa výborne hodia na dochádzanie do mesta, ťahanie vecí a rodinné výlety. Pri takejto cene by takéto elektromobily boli vhodné nanajvýš na krátke cesty do mesta.

Strach z ďalšieho predaja

Elektromobily s pribúdajúcim vekom pomerne rýchlo strácajú na hodnote a prestanú priťahovať nových kupujúcich. Mnohí predajcovia ojazdených vozidiel tvrdia, že ojazdené elektromobily nikto nechce. Nielenže sú drahšie ako ich naftové a benzínové náprotivky, ale ich degradujúce batérie tiež ohrozujú ich zostatkovú hodnotu.

Matas Buzelis, odborník na automobilový priemysel zo spoločnosti carVertical, hovorí, že niektorí majitelia elektrických vozidiel sa dokonca vracajú k dieselovým a benzínovým vozidlám: „Od predajcov áut počúvame, že už nie sú ochotní prijímať ojazdené elektromobily, pretože vyhliadky na ich predaj sú veľmi nízke. Tým sa narúša bežná prax – keďže zvyčajne ľudia, ktorí sú ochotní kúpiť si nové alebo mladšie auto, vymieňajú ojazdené auto za nové u predajcu. Vzhľadom na takúto situáciu nie je prekvapením, že niektorí ľudia, ktorí predtým vlastnili elektromobil, sa vracajú ku kúpe auta so spaľovacím motorom. Obávajú sa, že po niekoľkých rokoch vlastníctva nebudú vedieť elektromobil predať a utrpia tak finančnú ujmu.“

Mnoho vodičov mení svoje autá po pár rokoch, preto sa snažia vyhýbať kúpe áut, ktoré rýchlo strácajú na hodnote. Okrem toho nie je možné zistiť, ako rýchlo sa batéria opotrebuje, čo výrazne ovplyvňuje hodnotu elektromobilu. Niektoré elektromobily, napríklad Tesla a niekoľko modelov Audi, sú mimoriadne žiadané, ale záujem zvyčajne nezabráni ich znehodnoteniu.

Drahé a luxusné elektromobily patria medzi najviac znehodnocujúce sa vozidlá na trhu. Najnovšie technológie rýchlo starnú, batérie sa opotrebúvajú a na trh prichádzajú stále pôsobivejšie modely, čo poškodzuje hodnotu takých modelov, ako sú Audi e-Tron GT, Tesla Model X a Tesla Model S. Výsledkom je zvýšenie mesačných lízingových sadzieb, čo odrádza potenciálnych zákazníkov.

Vlastníctvo elektromobilu prináša viac nepríjemností ako výhod

V súčasnosti sa ľudia sústreďujú najmä na výhody elektromobilov a s nepríjemnosťami zápasia až neskôr. Jedným z hlavných problémov elektromobilov je infraštruktúra dnešných miest a obcí, ktorá nie je prispôsobená elektromobilom a ani čoskoro nebude. Obyčajné vozidlá je možné natankovať v priebehu niekoľkých minút a získať energiu na stovky kilometrov, zatiaľ čo elektromobily si vyžadujú nabíjacie miesta v husto obývaných štvrtiach v blízkosti obchodov, úradov a iných kľúčových miest.

Technológia elektrických vozidiel nie je ani zďaleka dokonalá, ale rýchlo sa mení, takže lacnejšie ojazdené elektrické vozidlá sú mimoriadne nevýhodné. Ľudia čakajú na lepšie batérie, rýchlejšie nabíjačky a ďalšie inovácie, aby sa vlastníctvo elektromobilu stalo prijateľnejším. Medzitým ojazdené elektromobily nikto nekupuje kvôli vysokým cenám, zhoršujúcemu stavu batérií, malému dojazdu a zastaraným technológiám.

V súčasnosti sa elektromobil javí ako dobrá voľba druhého auta do rodiny, ktoré slúži na dochádzanie do práce po meste – je lacné na nabíjanie, človek môže nabiť batériu doma a vyhnúť sa úzkosti z dojazdu pri krátkych cestách. Elektromobil sa však nehodí na dlhšie cesty. Pravdepodobne vás bude stáť viac peňazí a nedokáže nahradiť úlohy, ktoré dokáže zvládnuť auto so spaľovacím motorom – od prevážania nákladu až po prepravu celej rodiny na dlhých cestách.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *