To, že sa vozidlo stane súčasťou menšej alebo väčšej dopravnej nehody, je dnes už pomerne bežné. Mnohé škody sa dajú opraviť tak, že nijakým spôsobom neovplyvňujú bezpečnosť vodiča a spolujazdcov. Existujú však aj rôzne vážne poškodenia, ktoré si na prvý pohľad nemusíte všimnúť. Prejavovať sa začnú až neskôr, pokojne aj niekoľko mesiacov po tom, ako vozidlo kúpite. A keďže takéto autá nie sú na trhu s ojazdenými vozidlami tak obľúbené, nepoctiví predajcovia sa často snažia zakryť ich poškodenia.
Podľa štatistík spoločnosti carVertical zaznamenalo tento rok nejakú formu poškodenia až 59,70 % všetkých vozidiel, ktoré cez platformu kontrolovali slovenskí vodiči. Treba však dodať, že nie každý typ poškodenia ovplyvňuje ovládateľnosť a bezpečnosť auta. Odborníci z carVertical preto vypracovali štúdiu, ktorá zisťuje, aké sú šance na kúpu vážne poškodeného vozidla.
Oprava výrazne poškodeného vozidla sa niekedy neoplatí
Štúdia carVertical odhalila, že 0,9 % všetkých poškodených áut, ktoré sa kontrolovali na Slovensku, bolo v rokoch 2020 až 2024 súčasťou ťažkej dopravnej nehody. Za takúto dopravnú nehodu sa považuje udalosť, pri ktorej škoda presahuje viac ako polovicu hodnoty vozidla. Pri bežných autách ekonomickej triedy ide zvyčajne o škody v hodnote až 10 000 eur. V prípade luxusných vozidiel sa táto suma môže pohybovať v desiatkach tisíc eur.
Podľa štúdie utrpelo približne 92,6 % slovenských vozidiel, ktoré boli kontrolované na carVertical, škody vo výške 20 % z ich celkovej hodnoty alebo menej. To znamená, že pravdepodobnosť kúpy vážne poškodeného auta nie je vysoká, no aj napriek tomu je potrebné dávať si pozor. Ak by ste si totižto takéto vozidlo náhodou zaobstarali a po čase zistili, že má viacero problémov, jeho oprava môže byť tak drahá, že sa neoplatí.
„Mnohí vodiči po poškodení auta dostanú vyplatenú poistku, lacno ho opravia a predajú. Bohužiaľ, takéto auto môže novému majiteľovi priniesť množstvo problémov a dodatočných nákladov. Nehovoriac o tom, že jazda autom môže byť nebezpečná,“ hovorí Matas Buzelis, automobilový expert zo spoločnosti carVertical.
Ako zistiť, či bolo auto ťažko poškodené
Aj keď bolo auto účastníkom dopravnej nehody a malo vážne poškodenia, nemusí to automaticky znamenať, že sa nedá ďalej používať. Každý prípad by sa mal posudzovať individuálne, no spravidla platí, že riadne opravené vozidlo, na ktoré sa pozrú odborníci v autorizovanom servise, môže pokračovať v jazde.
Jedným z najvýraznejších znakov naznačujúcich, že vozidlo bolo v minulosti poškodené, je nerovnomerné opotrebovanie pneumatík. Počas testovacej jazdy preto sledujte, či auto ide priamo a neodkláňa sa do jednej alebo druhej strany. Zároveň tiež vypnite hudbu a zistite, či vozidlo nevydáva neobvyklé zvuky.
Ak si chcete overiť, či bolo auto súčasťou dopravnej nehody, skontrolujte jeho históriu prostredníctvom prehľadu histórie vozidla od carVertical. Pomocou neho získate informácie nielen o tom, či vozidlo bolo poškodené, ale taktiež aký bol rozsah daného poškodenia. Prehľad vám poslúži aj ako nástroj na vyjednávanie. Predajcovi ukážete dané informácie o poškodeniach a môžete sa s ním dohodnúť na lepšej cene. Niekedy sa totižto stáva, že vozidlo malo viacerých vlastníkov a ten aktuálny nepozná celú jeho históriu.
„Prehľad o histórii auta vám umožňuje zistiť, ktoré časti vozidla boli poškodené a koľko mohli stáť ich opravy. Tieto informácie môžete poskytnúť mechanikom v servise, ktorí skontrolujú, ako boli jednotlivé diely opravené,“ vysvetľuje Buzelis.
Najväčšie riziko predstavujú dovezené autá
Najrizikovejšie sú autá, ktoré sú na Slovensko dovezené z iných krajín. Tie bývajú často účastníkmi ťažkých nehôd, po ktorých sú lacno opravené a predané, akoby nemali žiadne chyby.
Najväčší exportný trh v Európe má Nemecko, ktoré dodáva vozidlá do krajín po celom kontinente. Podľa údajov carVertical malo 5,2 % poškodených áut v Nemecku škody presahujúce 50 % z ich hodnoty. To naznačuje, že 1 z 20 vozidiel by mohlo novým majiteľom spôsobiť veľké problémy. Vo Švédsku bol podiel takýchto vozidiel 2,5 %, v Taliansku 4,8 % a v Španielsku 2,5 %.
Približne 71,7 % áut so záznamami o poškodení v Nemecku utrpelo poškodenie vo výške 20 % z ich hodnoty a menej. Vo Švédsku to bolo 83,5 %, v Taliansku 79,5 % a v Španielsku 85,6 %. Aj keď autá s menšími škodami tvoria väčšinu, skutočné čísla sa môžu líšiť kvôli nepoctivým predajcom, ktorí zakrývajú skutočnosť, že vozidlá mali nehodu.
Metodológia
Štúdia carVertical bola vykonaná na základe analýzy prehľadov o histórii vozidiel, ktoré si používatelia zakúpili za posledné štyri roky v období od roku 2020 do roku 2024. Odborníci zo spoločnosti carVertical vypočítali podiel vozidiel, ktoré utrpeli škody do 10 % z ich hodnoty, 10 – 20 %, 20 – 30 % atď. Auto sa považuje za ťažko poškodené, ak hodnota škody presiahne 50 % jeho hodnoty.
Odborné Autoporadenstvo
Najnovšie príspevky od Odborné Autoporadenstvo (zobraziť všetky)
- Odborníci zistili, prečo sa elektrické vozidlá predávajú horšie – nie je to len o cene - 20 decembra 2024
- Ako zistiť, či bolo auto v minulosti vážne poškodené? - 13 decembra 2024
- Niektoré autá na Slovensku mohli zmeniť majiteľa až 15-krát - 11 decembra 2024
- Medzinárodné údaje o automobiloch – najlepší prostriedok na zníženie podvodov s ojazdenými autami v Európe - 23 novembra 2024
- Podvody s tachometrom: ako odhaliť a vyhnúť sa kúpe auta so stočenými kilometrami? - 8 novembra 2024