Slováci potrebujú viac ako polročný plat na to, aby si mohli dovoliť ojazdené auto. To je menej ako väčšina Európy

Auto je veľkou investíciou. Mnohí vodiči preto zvažujú, akú sumu je zaň rozumné minúť. Spoločnosť carVertical, ktorá sa zaoberá spracovaním automobilových dát, vypracovala štúdiu, ktorá zisťovala, koľko mesiacov potrebuje človek odpracovať, aby si mohol dovoliť priemerne drahé ojazdené auto.

Auto je veľkou investíciou. Mnohí vodiči preto zvažujú, akú sumu je zaň rozumné minúť. Spoločnosť carVertical, ktorá sa zaoberá spracovaním automobilových dát, vypracovala štúdiu, ktorá zisťovala, koľko mesiacov potrebuje človek odpracovať, aby si mohol dovoliť priemerne drahé ojazdené auto.

Štúdia sa zamerala na viacero európskych krajín vrátane Slovenska, pričom pri výpočte brala do úvahy ich priemernú mzdu. Výsledky, s ktorými carVertical prišla, odhalili, že cenová dostupnosť áut sa medzi jednotlivými krajinami výrazne líši.

Slováci investujú do ojazdeného auta viac ako 7 mesačných platov

Po analýze 23 európskych krajín a ich trhov s ojazdenými autami spoločnosť carVertical zistila, že kúpa priemerne drahého ojazdeného auta by si vyžadovala približne 10 mesiacov práce, čo je pre mnohých vodičov príliš veľa.

Slovensko sa v štúdii umiestnilo na 12. priečke. Slovenskí vodiči potrebujú na získanie ojazdeného auta odpracovať približne 7,2 mesiaca, čo je pod európskym priemerom. Pre porovnanie, Česi musia odpracovať 7 mesiacov, Rakúšania 10,9 mesiaca, Maďari 11,2 mesiaca a Poliaci 12,5 mesiaca. Zároveň netreba zabúdať, že kúpa vozidla je v skutočnosti oveľa komplikovanejšia, keďže človek si pri bežných výdavkoch nemôže ušetriť 100 % zo svojho príjmu.

Najdlhšie zo všetkých vodičov by na ojazdené vozidlo museli pracovať Portugalci – až 22,4 mesiaca. Po nich nasledujú Rumuni s 15,4 mesiacmi a Srbi so 14,7 mesiacmi. Naopak najmenej by na auto potrebovali pracovať Fíni – len 2,7 mesiaca, Nemci, ktorým by stačilo 6 mesiacov, a Švajčiari, ktorí by museli odrobiť 6,1 mesiaca.

Finanční experti vo všeobecnosti odporúčajú nemíňať viac ako 6-mesačný plat na auto. Vodiči väčšiny skúmaných krajín však toto pravidlo porušujú. Na trhu hľadajú drahšie vozidlá, do ktorých musia investovať oveľa vyššie sumy.

Po analýze 23 európskych krajín a ich trhov s ojazdenými autami spoločnosť carVertical zistila, že kúpa priemerne drahého ojazdeného auta by si vyžadovala približne 10 mesiacov práce, čo je pre mnohých vodičov príliš veľa.

Cenová dostupnosť áut sa medzi krajinami značne líši

Priemerná mzda na Slovensku je 1 147 eur, pričom Slováci podľa TopSpeed míňajú na ojazdené autá okolo 8 300 eur. To je jedna z najnižších súm v Európe.

Výber vozidla je však veľmi individuálny a ceny ojazdených modelov sa môžu výrazne líšiť v závislosti od preferencií danej osoby. Napríklad k najpopulárnejším vozidlám v našej krajine patria Škoda Octavia a Škoda Fabia. Priemerná cena za Octaviu je 14 500 eur, čo si vyžaduje až 12,6 mesiaca práce. Fabia naopak stojí približne 9 500 eur, čo znamená, že na jej nákup by bolo potrebných 8,3 mesačných platov.

V priemere sú za ojazdené vozidlo najviac ochotní zaplatiť Švajčiari, a to 39 000 eur. Treba však myslieť na to, že priemerný plat vo Švajčiarsku je zároveň najvyšší spomedzi všetkých skúmaných krajín. Dosahuje hodnotu až 6 377 eur. Po Švajčiaroch nasledujú Rakúšania s priemernou sumou vozidla 28 500 eur a Portugalci s cenou 24 200 eur. A hoci je rozpočet na ojazdené autá v Rakúsku a Portugalsku podobný, platy sa výrazne líšia. Kým v Rakúsku je priemer okolo 2 600 eur, v Portugalsku je to 1 100 eur.

Najmenej na autá míňajú vodiči na Ukrajine – približne 5 000 eur, v Lotyšsku, kde je to 7 500 eur a vo Fínsku, kde priemerná suma dosahuje 8 000 eur. Kúpna sila týchto krajín sa taktiež výrazne líši. Priemerná mzda na Ukrajine je len 394 eur, v Lotyšsku 1 100 eur a vo Fínsku nad 2 900 eur.

Investovanie niekoľkomesačnej mzdy do ojazdeného vozidla môže byť pre niektorých vodičov príliš náročné, no netreba zabúdať na to, že ak si nezvolíte správne, auto prinesie dodatočné náklady. Tie jeho konečnú sumu navýšia o stovky až tisíce eur. Na trhu sa aktuálne nachádza mnoho vozidiel, ktoré majú skryté poškodenia alebo stočené kilometre.

Trh s ojazdenými vozidlami je stabilnejší

Automobilový expert zo spoločnosti carVertical Matas Buzelis poznamenáva, že predaj ojazdených áut sa obnovil a situácia na trhu je v porovnaní s minulým rokom lepšia. Výrazný vplyv na ňu má predovšetkým vyšší záujem o nové vozidlá, vďaka čomu sa trh s tými ojazdenými postupne rozširuje a zapĺňa.

„Sme svedkami stabilizácie trhu s ojazdenými autami na celom kontinente. Ceny ojazdených vozidiel neustále klesajú a ponuka zodpovedá dopytu. Dôvody, prečo ľudia nepredávali svoje autá, sú konečne preč – na nové vozidlo, ktorým nahradia to staré, nemusia čakať roky,“ vysvetľuje Matas Buzelis z carVertical.

Metodológia

Štúdia carVertical analyzovala 23 európskych krajín a na základe toho, koľko času musia ich obyvatelia odpracovať, aby si mohli dovoliť kúpu ojazdeného vozidla, ich zoradila v zostupnom poradí. Počet odpracovaných mesiacov potrebných na kúpu vozidla sa vypočítal podľa priemernej ceny auta a priemernej čistej mzdy v každej krajine.

Priemerná cena ojazdených áut v rôznych krajinách bola stanovená na základe verejne dostupných zdrojov, ako sú mediálne výstupy, štatistiky z inzertných portálov, informácie od partnerov carVertical a údaje verejných inštitúcií za roky 2023 a 2024. Zdrojom priemerného platu v jednotlivých krajinách bol portál Numbeo. Štúdia sa uskutočnila v júni až júli 2024.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *