Za posledné roky sa Nemecko stalo obľúbenou krajinou pre nákup ojazdených automobilov. Nemecké vozidlá vyhľadávajú najmä obyvatelia východnej Európy. Veria, že autá zo západu sú zachovalé a nemajú skryté poruchy. Nemecký Spolkový úrad pre motorové vozidlá informuje, že každoročne sa v iných krajinách zaregistrujú približne 2 milióny ojazdených vozidiel, ktoré pochádzajú z Nemecka. V niektorých krajinách podiel ojazdených automobilov dovezených z Nemecka presahuje 50 %.
Na nemeckom trhu s ojazdenými autami sa však vyskytol zvláštny paradox: niektoré vozidlá vôbec nejazdili po nemeckých vozovkách.
Autá, ktoré sa predávajú v Nemecku, môžu mať rôzny pôvod
Na overených nemeckých internetových stránkach sa nachádzajú milióny inzerátov, ktoré ponúkajú vozidlá na predaj. Ponuka automobilov je teda rozsiahlejšia ako v iných európskych krajinách. Niektoré vozidlá uvedené v inzerátoch však pochádzajú z iných krajín.
Údaje od carVertical, spoločnosti zaoberajúcej sa históriou vozidiel, naznačujú, že 4,3 % automobilov predávaných v Nemecku nikdy neokúsili cesty v Berlíne, Mníchove alebo Hamburgu vrátane preslávených diaľnic, pretože pochádzajú z iných krajín. Medzi najčastejšie krajiny, v ktorých boli ojazdené autá prvýkrát zaregistrované pred dovozom do Nemecka, patria Taliansko (16,6 %), Francúzsko (12,7 %), USA (10,6 %), Belgicko (9,1 %) a Rumunsko (5,1 %).
Namiesto nemeckého vozidla kupujúci riskujú, že ich budúce auto je dovezené z inej krajiny. Vozidlo nemusí byť ani v najlepšom stave, ak predajca zatajuje jeho krajinu pôvodu. Nízka kvalita opráv, vysoký počet najazdených kilometrov a skryté poruchy a nedostatky patria medzi časté dôvody, prečo predajcovia neprezrádzajú minulosť vozidla a snažia sa ho predať. Keďže krajiny často nezdieľajú údaje o histórii automobilov, odhaľovanie podvodov súvisiacich s cezhraničnými transakciami je náročné.
„4,3 % automobilov registrovaných v Nemecku má záznamy z cudzích krajín. Všimli sme si, že ľudia predávajú drahé modely áut v Nemecku. Naše záznamy však naznačujú, že mnohé z nich sa v krajine nikdy nepoužívali. Vytvára to ilúziu, že si kupujete nemecké auto v dobrom stave, hoci v skutočnosti pochádza z Talianska, Francúzska alebo Rumunska,“ vysvetľuje Matas Buzelis, vedúci oddelenia komunikácie a automobilový expert spoločnosti carVertical.
Prečo východoeurópskych obchodníkov láka nemecký trh?
Buzelis tvrdí, že kvôli nedostatku nových automobilov môže byť výber luxusných modelov na trhu s ojazdenými vozidlami obmedzený. Niektorí predajcovia práve preto registrujú vozidlá v Nemecku a snažia sa ich predať. Navyše ide o krajinu s veľkým množstvom zákazníkov. Ak sa niekomu nedarí predať auto v Českej republike alebo Rumunsku, skúsi to v inej krajine.
Nemecko už dlhé roky priťahuje kupcov automobilov z východnej Európy, od doby, keď východoeurópske krajiny okupoval Sovietsky zväz. V tom čase Rusko vyrábalo vozidlá, ktoré boli nekvalitné, nepohodlné a nespoľahlivé. Záujemcovia tak vyhľadávali dovážané autá a Nemecko bolo najvyhovujúcejšou krajinou.
Najrozšírenejším mýtom je, že nemeckí vodiči kupujú novšie, luxusnejšie a drahšie autá, pričom prísne dodržiavajú odporúčania na údržbu. Takéto klišé môže zviesť ľudí, aby si kúpili automobil bez údajov o jeho minulosti alebo bez konzultácie s kvalifikovaným mechanikom.
Odborné Autoporadenstvo
Najnovšie príspevky od Odborné Autoporadenstvo (zobraziť všetky)
- Podvody s tachometrom: ako odhaliť a vyhnúť sa kúpe auta so stočenými kilometrami? - 8 novembra 2024
- Transparentnosť trhu s ojazdenými autami na Slovensku v priebehu roka klesla - 25 októbra 2024
- Stáčanie kilometrov je bežné pri autách s vysokým počtom najazdených kilometrov, no poškodenia sú bežné pri akejkoľvek najazdenej vzdialenosti - 11 októbra 2024
- Zatopené auto: ako ho rozpoznať a má zmysel ho kupovať? - 1 októbra 2024
- Slováci potrebujú viac ako polročný plat na to, aby si mohli dovoliť ojazdené auto. To je menej ako väčšina Európy - 23 septembra 2024