Ford Mondeo MK4 (2007 – 2014) recenzia jazdeného auta

Ford Mondeo MK4 bolo na trh uvedené v roku 2007. Mal úlohu upevniť a zlepšiť predajné čísla, čiastočne nahradiť stále chýbajúceho nástupcu väčšieho brata Scorpio, pri zachovaní skvelých jazdných vlastností aké malo predošlé Mondeo MK3. To sa mu aj podarilo. MK4 o dosť narástla. Až natoľko že rozmery ju právom radia do vyššej strednej triedy kde sa nachádzajú AUDI A6, BMW 5 či Mercedes E.

Vyrábalo sa v troch karosárskych verziách a to sedan, liftback a kombi. FORD pri nich poprvýkrát použil takzvaný kinetický dizajn, t.j. dizajn v pohybe. Musím uznať, že tento ťah sa výrobcovi vydaril a auto pôsobí naozaj pekným dojmom a miestami aj keď je auto odstavené vyzerá, že je v pohybe, o čo výrobcovi aj šlo. Je to kus auta, ktoré svoju hmotnosť skvele maskuje aj jazdnými vlastnosťami.

Ak však od neho očakávate, že ostré zákruty budú jeho doménou tak toto auto ani nekupujte. Mondeo je dosť ťažké na predok hlavne v kombinácii s dieselovými motormi a 2.5T benzínom. Na diaľnici a v dlhých tiahlych zákrutách je však doma. Vo vnútri je tiež dosť miesta a ak sa majitelia MK3 nesťažovali na málo miesta vzadu, tuto to platí ešte viac. Hodnoty sa približujú k nedosiahnuteľnej méte Škody Superb II.

Tá je neprekonateľná v strednej triede, Mondeu však do tejto hodnoty chýba len pár centimetrov. Ak sa vám zdala MK3 nabitá výbavou tak tu si ju užijete o to viac. Nadštandard predchodcu ako vyhrievané čelné sklo, ventilované predné a zadné sedačky, dotyková navigácia sú tu samozrejmosť a k tomu uvítate natáčacie bixenóny, prisvetľovanie hlavných svetiel do križovatiek, bezkľúčový štart a prístup, veľký multifunkčný informačný display zabudovaný v budíkoch, elektronicky riadená tuhosť tlmičov.

Táto generácia sa zlepšila v spoľahlivosti motorov. Problémy vstrekovačov a vstrekovacích čerpadiel výrobca odstránil a prvých majiteľov tak ušetril od nekonečného príbehu, na ktorý si ešte dnes spomenú majitelia predchodcu. Ono aj samotné motory sú tu už iné. FORD ich vyvíjal v spolupráci s PSA Peugeot Citroen. Kde výrobca vylepšil tam zasa prišlo aj zhoršenie.

Kvôli bohatej a novej výbave bola elektronika úplne prepracovaná, dostali sa tu ďalšie riadiace jednotky a tu len problémy začali. Bežné vypnutie celej elektroniky počas jazdy, samovybíjanie akumulátorov,  sporadicky nefunkčné bezkľúčové štartovanie, poruchy ABS, nezhasnutie svetiel po vypnutí motora, samovoľné vypínanie tempomatu atď. Táto elektronika mnohým majiteľom nedala v prvých rokoch predaja spávať. Po rokoch výrobca tieto poruchy odstránil. Ako si teda vedie Mondeo v spoľahlivosti ako jazdenka?

Benzínové motory:

Základ benzínovej ponuky tvorí 1.6 Ti-VCT Duratec v troch výkonových verziách. 81 kW (110K), 88 kW (120K), 92 kW (125K). Motor je na relatívne ťažké Mondeo slabý, hlavne pri obsadení viacerými osobami a s batožinou. Priemerná spotreba sa pohybuje okolo 8 – 9 litrov na 100 km čo nie je žiadna výhra. Spoľahlivosťou je na tom dobre, problémové sú po väčšom nájazde len zapaľovacie cievky a motorček ovládania variabilného časovania ventilov, lambda sonda a katalyzátor.

Silnejšou a ideálnejšou voľbou je 2.0 Duratec s výkonom 107 kW (145K). Spotreba sa pohybuje od 8 do 9 litrov ako pri 1.6, no dynamikou je na tom motor podstatne lepšie. Poruchové sú škrtiaca klapka, zapaľovacie cievky, snímač polohy akcelerátora, lambda sonda a katalyzátor.

2.3 Duratec zastupuje najväčší nepreplňovaný motor. Disponuje výkonom 118 kW (160K). Je dynamickejší v porovnaní s dvojlitrom, no veľký rozdiel to nie je, spotreba je navyše vyššia a to v priemere 10 – 12 litrov. Tento motor sa teda až tak nevyplatí. Poruchové sú u neho taktiež škrtiaca klapka, zapaľovacie cievky, snímač polohy akcelerátora, nesprávne fungujúca lambda sonda a katalyzátor.

V zastúpení preplňovaných motorov tvorí základ 1.6 EcoBoost s výkonom 118 kW (160K). Motor je napriek nízkemu objemu na toto auto dostačujúci a spotreba je síce nechválnych 8 litrov no oproti nepreplňovanej verzii 1.6 Duratec je motor o dosť pružnejší. Poruchové sú škrtiaca klapka, zapaľovacie cievky, snímač polohy akcelerátora, lambda sonda a katalyzátor.

Silnejší 2.0 EcoBoost s výkonmi 149 kW (203K)176 kW (239K) tiež nesklame dynamikou. Spotreba sa pohybuje v priemere od 9 do 12 litrov pri dynamickejšej jazde. Poruchové sú škrtiaca klapka, zapaľovacie cievky, snímač polohy akcelerátora, lambda sonda a katalyzátor.

2.0 EcoBoost
2.0 EcoBoost

Na vrchole benzínových motorov stojí prepĺňaný 2.5 litrový peťválec prevzatý od Volva. Výkonom 162 kW (220K) je slabší ako 2.0 EcoBoost 176 kW (239K) a v podstate tento motor Ford nepochopiteľne nahradil. Dynamikou a kultúrou chodu je však tento motor stále zaujímavý a spotrebuje nie zlých 10 litrov na 100 km. Pri svižnej jazde to môže byť aj 12 a viac samozrejme. Problémové boli na ňom škrtiaca klapka a ventil odvetrávania kľukovej skrine.

2.5T
2.5T

Dieselové motory:

Tie sú tiež vo veľmi pestrom zastúpení. Základ tvorí 1.6 TDCi 85 kW (116K). Motor je kompletne prepracovaný, vychádza konštrukčne so staršej 1.6 HDI 81 kW (110K) koncernu PSA Peugeot Citroen, ktorý neoplýva dobrou spoľahlivosťou hlavne pri menej kvalitnej údržbe. Ford tam dal navyše svoju elektroniku, ktorá nie je až tak dobre zladená z motorom ako je to v prípade PSA. Samotný motor však stále trpí konštrukčnými nedokonalosťami 1.6 HDI.

Dosť časté sú poruchy vstrekovačov, úniky oleja. Asi najhlavnejšou poruchou je opotrebovanie turba už po 120 000 km, len preto, že niekto nevymení zopár krát olej po 20 000 km, ale tento interval si trocha predĺži. Dôvod je jasný, vypustná skrutka, nie je tak celkom na dne vane a tak na jej spodku ostávajú usadeniny.

Dochádza k rýchlejšiemu znečisteniu olejovej náplne ako pri konkurencii a taktiež k rýchlejšiemu prehrievaniu oleja, vtedy sa olej skôr spečie a narobí veľa problémov nielen v turbodúchadle. Preto je najlepšie meniť olej už po 15 000 km. Usadeniny sa môžu dostať až do ojničného ložiska ojnice jedného z piestov, ktorá sa zadrie, rozpadne a dokáže vyletieť priamo cez blok motora.

Okrem iného má tento motor problém aj s olejovým čerpadlom a vyťahanou reťazou vačkových hriadeľov, čo môže byť hlavne dôsledok zanedbanej výmeny oleja. Potrápiť pri turbe vedela aj jeho podtlaková regulácia. Zanesený EGR ventil tiež nebol výnimkou. Agregát si zapýta pri takto ťažkom aute pokojne aj 6-7 litrov nafty na 100 km.

1.6 TDCi
1.6 TDCi

Nad jednašestkou je agregát 1.8 TDCi s výkonmi 74 kW (101K)92 kW (125K). Konštrukčne vychádza zo starého dobrého motora 1.8 TD. Veľkou jeho výhodou je, že nemá DPF filter, nakoľko spĺňa normu bez neho. Motor je spoľahlivý, pri väčšom nájazde je to klasika ako opotrebované vstrekovače, turbodúchadlo, regulačný ventil vysokotlakého vstrekovacieho čerpadla SCV, dvojhmotový zotrvačník.

1.8 TDCi
1.8 TDCi

2.0 TDCi je na výber v štyroch výkonových verziách a to 85 kW (116K), 96 kW (131K), 103 kW (140K)120 kW (163K). V predošlej generácii Mondea MK3 mal Ford motor 2.0 TDCi vlastnej výroby pričom rozvody boli reťazové. V tejto generácii je to už motor vyvíjaný v spolupráci s koncernom PSA Peugeot Citroen a rozvody sú poháňané ozubeným remeňom. Zlepšila sa aj jeho kvalita a motor už nemá také problémy so vstrekovačmi a vstrekovacími čerpadlami.

Ich porucha sa prejaví až po väčšom kilometrovom nájazde. Oproti 1.8 TDCi je zasa tichší a samozrejme pružnejší, nevýhoda oproti jednaosmičke je, že má DPF filter. Poruchové sú ešte zotrvačník a turbodúchadlo, regulačný ventil SCV. Spotreba sa pohybuje v priemere 6 litrov nafty na 100 km.

2.0 TDCi
2.0 TDCi

2.2 TDCi je taktiež výsledkom spolupráce koncernu PSA. Oproti dvadvojkám použítých vo francúzskych autách Ford vykonal zmeny hlavne k lepšiemu. Osadil motor svojou elektronikou, ubral jedno turbodúchadlo v prípade 129 kW (175K) verzie a v roku 2010 nahradil piezovstrekovače klasickými solenoidovými kde výkon stúpol na 147 kW (200K). DPF filter nepotrebuje vo Forde pri regenerácii sýtenie nafty aditívami a vystačí si tak len s aktívnym povrchom DPF filtra no a samotnú prevodovku osadil Ford pre zmenu prepožičanú od Volva.

Tieto zmeny síce spôsobili, že motor má menší rozsah využiteľných otáčok, keď nedržíte motor na otáčkach 2000 min tak motor pôjde menej ochotne do otáčok a bude reagovať so značným oneskorením. Zvýšila sa však spoľahlivosť motora. Po najazdených viac km vypovedajú službu vstrekovače, turbodúchadlo, dvojhmotový zotrvačník.

Do núdzového režimu môže motor dostať aj nízky plniaci tlak turba, čo je spôsobené netesnosťou alebo zošmyknutím sa hadice na vedení turbodúchadla. Spotreba sa pohybuje v priemere od 6,5 do 7 litrov.

2.2 TDCi

Prevodovky:

Manuálne prevodovky v prevedení päť a šesť stupňov sú spoľahlivé. Jedine v kombinácii s motormi 2.2 TDCi a 2.5T sa zvyknú vyvliecť tiahla radenia.

V zastúpení automatov je na vyber klasická s hydromeničom Durashift 6-tronic od spoločnosti Aisin. Prevodovky sú veľmi vydarené a slúžia veľa kilometrov. No ak niekto zanedbá údržbu začnú robiť problémy solenoidové radiace ventily. Je teda potrebné meniť olej každých 60 000 km. Do núdzového režimu prevodovku dostane aj svorkovnica kabeláže.

Dura Shift

V prevedení s dvoma spojkami je v ponuke PowerShift, ktoré sú tiež spoľahlivé. Po väčšom nájazde treba počítať s výmenou spojkových lamiel a elektromechanického radiča.

BlobServer
Power Shift

Nápravy:

Nápravy má Mondeo tuhé a vydržia veľa. Menšiu životnosť majú s dieselovými motormi. Častejšie odchádzajú tyčky stabilizátora na prednej a zadnej náprave. Po väčšom nájazde sa vyskytnú aj vôle na silentblokoch ramien náprav.

Spoľahlivosť všeobecne: 

Mondeo patrí pri kvalitnom servise k spoľahlivým autám, ktoré zvláda veľký kilometrový nájazd. Malo však svoje chyby ku ktorým patria menšia odolnosť čalúnenia interiéru voči opotrebovaniu a odlepujúca sa časť čalúnenia dverí. Poruchové je aj bezkľúčové štartovanie, preto treba pri kúpe poriadne vyskúšať jeho funkčnosť. Často vypovedá službu aj elektronický modul ventilátora vodného chladiča.

Mondeo trpí aj samovybíjaním akumulátora spôsobeným väčším kľudovým odberom fabrickým bluetooth, audiom a prienikom vlhkosti do káblových zväzkov, ktorých ochrana je slabá a na niektorých miestach môže povoliť. Zadné plató pri kombi verzii v batožinovom priestore tiež neoplýva skvelou životnosťou a tak sa po čase zasekne a nejde vytiahnúť. Výfuk je dosť háklivý na koróziu a po čase tak praskajú tesniace objímky potrubia.

Vyhrievané sklo je skvelá vec, no pri narazení väčšieho kamienka na sklo, odstaví z funkčnosti dosť viditeľný pás vlákien. Pri kúpe preto pozor na takéto čelné sklo. Ak je obité od kamienkov pripravte sa na jeho výmenu pred zimou ak si chcete užívať túto vecičku. Pokazený kondenzátor klimatizácie vám zasa pre zmenu v lete pokazí radosť z funkčnej klímy, minimálne bude jej nábeh oneskorený.

Ako tomu je pri Mondeu MK3 aj MK4 má slabú odolnosť nemetalizovaných lakov. Pozor na zatekanie vody do osvetlenia ŠPZ ako tomu bolo pri predchodcovi. Časom toto osvetlenie úplne skoroduje. Poruchy sa nevyhli ani zámku v kufri kedy sa mikrospínač stal nepoužiteľným, kufor tak musíte otvoriť núdzovo kľúčom. Problémy s hrebeňom riadenia neobišli ani túto generáciu Mondei.

Pri kúpe preto vyskúšajte na mieste a počas jazdy hýbať volantom v rozpätí uhla 45 stupňov. Pri takomto pohybe bude najviac počuť doslova pukanie od riadenia a vo volante budete cítiť odpor v pohybe. Problém je v tom, že riadenia sú menej odolné na našich cestách. Dosť trpia rázmi pri jazde na horších cestách, kedy sa časom doslova vylomí kúsok z ozubenia hrebeňa a vytvorí sa tým vôľa.

MK4 má dosť nízky podvozok a spolu s pomerne dlhým rázvorom osí kolies to môže spôsobiť problémy pri prejazdoch obrubníkov atď. Preto pri kúpe pozor na prahy a výfuk, ktoré si to najčastejšie odnesú.

Mondeo MK4 je teda pri kvalitnom servise spoľahlivé auto. Áno niekedy sa nevyhnete sporadickým poruchám, no konkurencia je na tom podobne. Nemáte čo pokaziť ani výberom motora. Vyložene nie je žiadny motor zlý len 1.6 TDCi si vyžaduje prísnu a pravidelnú servisnú starostlivosť, preto odporúčam kupovať Mondeo s týmto motorom len pri jasnej a overiteľnej servisnej histórii.

Je však na ťažké Mondeo slabý tak isto ako benzínový 1.6 Ti-VCT Duratec. Všetky ostatné motory Mondeu sadnú skvele. Mondea sú v zahraničí často používané ako firemné vozidlá, ktoré majú vždy veľa kilometrov za sebou a tak sú dostupné za lepšie ceny. Preto pozor na dovezené Mondea, je potrebné si overiť históriu vozidla. Ako najjednoduchší indikátor veľa kilometrov je opotrebované obloženie dverí vodiča, je to však diel, ktorý sa dá vymeniť preto ak vyzerá dobré tak sa netreba spoliehať len na to.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *