Tesla Model X patrí svojimi rozmermi do segmentu SUV. Znova pri tomto aute výrobca odviedol svoju prácu a účel dokonale. Stvoril auto, ktoré sa vymyká štandardom a je v mnohých smeroch kontroverzné, odvážne a nevídané, a svojím výrazom dokonalé.
Veľmi dobre známa spoločnosť Tesla nepochybne patrí k jedným z najznámejších, najkontroverznejších a najnekonvenčnejších automobiliek našej planéty. Jej vznik sa datuje do roku 2003. Inšpiráciou názvu bol slávny inovátor a vynálezca srbského pôvodu Nikola Tesla.
Tesla Model X sa začal predávať v roku 2015. Nebol však prvým autom automobilky, ako si mnohí myslia. Tým bol Tesla Roadster, ktorý sa vyrábal v rokoch 2008 – 2012 a predalo sa ho viac než 2250 kusov. Jeho základ je tvorený Lotusom Elise.
Tesla Model X najviac vyniká svojimi dovtedy nevídanými zadnými výklopnými dverami Falcon Wings, ktoré pri pohľade spredu pripomínajú logo automobilky. Pozerať sa na divadlo v podobe ich zatvárania a otvárania mnoho majiteľov neprestáva baviť ani po rokoch. Dizajn karosérie priniesol so sebou novú masku predného nárazníka, ktorú dostal aj Model S. Architektúra dizajnu pripomína limuzínu S, má však vyššiu zástavbu karosérie.
Rozmery sú veľkorysé. X-ko vyniká aj Big Sky panoramatickým čelným sklom, ktoré je najväčšie, aké sa do osobných áut montuje. Model X na dĺžku meria cez 5 metrov (5.037 mm), na šírku cez dva metre (2.070 mm) a na výšku cez jeden a pol metra (1.684 mm), a rázvor náprav takmer 3 metre (2.965 mm). Rozmermi sa teda radí do kategórie luxusných SUV ako Audi Q7, BMW X5, Benltey Bentayga a VW Touareg. V prípade príplatkového vzduchového odpruženia Smart Air Suspension sa mení výška automobilu a spolu s ňou aj svetlá výška.
Tá je nastavená v rozmedzí od 137 do 211 mm. V prevedení s pružinami je to pevných 185 mm. Dizajn karosérie je aj v prípade X-ka navrhnutý v prospech aerodynamiky. Tá činí skvelú hodnotu Cd = 0,24 (od roku 2016 Cd = 0,23).
Špeciálnu pozornosť si ešte zaslúžia plne automatizované dvere Falcon Wings, ktorými Tesla chcela jednak určite zaujať, odlíšiť sa a uľahčiť prístup k zadným sedadlám. Posledný bod Tesle nie tak celkom vyšiel. Otváranie a zatváranie stále dlho trvá, dverám síce stačí menší manévrovací priestor v porovnaní s klasickými dverami, senzory dverí sú však zbytočne prehnane citlivo nastavené a neumožnia plné otvorenie dverí za každých okolností. Napríklad odstup od vedľajšieho auta, niekedy vyhodnotia ako užší než v skutočnosti je.
Komfort sa rázom zmení na otravnú funkciu, je dobré si teda udržať väčší odstup od zaparkovaných áut, prípadne využívať funkciu automatického vyparkovania auta z parkovacieho miesta.
Karoséria je vyrobená z veľkej časti z hliníku, to napomohlo na pomery auta, relatívne skvelej hodnote hmotnosti. Tá sa pohybuje v rozmedzí od 2.349 kg (verzia 60D) do 2.500 kg (verzia P100D). Konkurencia v podobe konvenčných spaľovacích SUV je na tom len o trocha lepšie, cca od 2.300 kg do 2.500 kg. Treba však mať na pamäti, že vozidlo so sebou vozí ťažké batérie. Rozloženie hmotnosti je navyše na takmer ideálnych 49:51 (P100D 48:52).
Interiér je veľmi podobný Modelu S. Na tlačidlá strohému no luxusnému interiéru dominuje 17“ obrazovka. Klasickými tlačidlami ovládate len okná (tie sú bezrámové s funkciou samozatmavovania podľa svetelných podmienok) a spätné zrkadlá. Tromi páčkami pri volante ovládate vpravo voľbu smeru jazdy, vľavo smerovky spolu so stieračmi a vpravo dole tempomat. Páčky pochádzajú od spoločnosti Mercedes – Benz. Tlačidlami na volante ovládate rádio a telefón, ktorý si spárujete s autom. Za zmienku stoja aj zadné anatomické sedadlá, ktoré sú v bežnej automobilovej produkcií nevídané. Sedí sa v nich prekvapivo úžasne a komfortne.
Na veľkom displeji ovládate klimatizáciu, kúrenie, chladenie interiéru, vyhrievanie sedadiel, výhrev volantu, výhrev predného a zadného okna, otváranie a zatváranie všetkých dverí a veka kufra batožinových priestorov, ovládanie pozície elektrických sedadiel, vonkajšie osvetlenie, výšku podvozku v 4 úrovniach (rozmedzie svetlej výšky od 137 mm – 211 mm), tuhosť riadenia, športový režim auta, režim rekuperácie energie, sledujete dojazd auta spolu s využitou energiou, prehliadate internet. Najlepšou vecou však je gigantická mapa navigácie, vďaka ktorej máte dokonalý prehľad o trase.
Tá Vás informuje aj o aktuálnej dopravnej situácií. Ako na dlani máte taktiež informácie o stave nabitia batérií a zostávajúcom čase do plného nabitia. Nastavujú sa v ňom a úplne vypínajú aj funkcie jazdných asistentov ako kontrola mŕtveho uhla, kontrola jazdných pruhov, držanie auta v jazdných pruhoch, sledovanie maximálnych povolených rýchlostí, aktívne brzdenie v prípade kolízií s aktívnym uhýbacím manévrom, ovládanie tempomatu s funkciou autopilotného riadenia vozidla vrátane obiehania vozidiel (zatiaľ použiteľné na diaľniciach, technológie však napredujú, takže uvidíme, čo prinesú), autonómne parkovanie pozdĺžne aj priečne, v prípade Vašej nereakcie bezpečné spomalenie a odstavenie auta na krajnici (auto Vám zavolá aj 112).
Samozrejmosťou je zobrazenie obrazu pri cúvaní (funkcia sa dá aktivovať aj počas jazdy), sledovanie priestoru okolo vozidla 360 stupňov, vrátane nahrávania pre potreby objasnenia poistnej udalosti. Taktiež tu nájdete rádio a kalendár.
Na mieste prístrojového štítu sa nachádza digitálny 12,3“ displej. Ten zobrazuje údaje o rýchlosti vozidla, spotrebe energie, dojazd, percento nabitia batérie, údaje z navigácie.
Takže, ako čítate, Tesla Model X sa odlišuje od štandardných áut vo všetkých smeroch. Áno, čo sa týka jazdných asistentov, dnešné autá ich majú takisto, avšak tempomat s funkciu autopilota je stále raritný. Skutočná jedinečnosť však ešte len prichádza. Otvoríte prednú kapotu a očakávate motor? Je tam batožinový priestor. Otvoríte zadné veko, a to sa vyklopí aj so zadným sklom (v tejto kategórii vozidiel nevídané). Hľadáte zásuvku na dobíjanie batérií? Je integrovaná do ľavého zadné svetla.
Pred odomknutím auta premýšľate, ako sa používajú kľučky dverí? Na tie stačí zatlačiť, prípadne sa stačí priblížiť k autu s kľučom alebo mobilom (závislé od Vášho nastavenia) a predné dvere sa otvoria do mierneho uhla. Otváranie, zatváranie dverí, ovládanie kúrenia a klimatizácie na diaľku, informácie o dojazde a úrovni batérií, aktuálna poloha auta, ovládanie auta na diaľku pri parkovaní, to všetko môžete sledovať či ovládať aj na mobile.
Po usadnutí za volant chcete Teslu naštartovať, ale auto je po odomknutí okamžite pripravené na jazdu, jednoducho chýba tlačidlo štart. Zatlačíte brzdový pedál, predné dvere sa samé zatvoria. Počas jazdy čakáte zvuk motora, ale počujete tichý zvuk elektromotorov niekde v ďalekom pozadí. Očakávate pri zošliapnutí akcelerátora k podlahe neskutočné zrýchlenie, ale vo verzií P100D s módom Ludicrous (neskôr názov Performance) príde brutálny záťah do sedadla, ktorý len tak neoslabuje.
Papierové zrýchlenie je jedna vec, no v tomto prípade to treba jednoducho zažiť. Myslíte si, že auto budete nabíjať celý deň, ale dojazd cca 100 km máte nabitý na Tesla Supercharger V2 za cca 12 min. (vďaka Supercharger V3 bude koncom tohto roka stačiť 5 min.). Myslíte si, že v zimnom období pri zapnutom vykurovaní, zapnutom vyhrievaní všetkého možného neprejdete ani 100 km? Dojazd z dlhodobých skúseností je v priemere 350 km. Toto auto je v každom ohľade iné. Áno aj cenovkou. Jazdené kúsky sú však už za dostupnejšie ceny, a tak sa poďme pozrieť na recenziu po rokoch používania „X-ka“.
Elektrický motor:
Tesla Model X sa vyrába výlučne s pohonom všetkých kolies 4×4. Skôr, než sa dostaneme k pohonnému ústrojenstvu, poďme si ujasniť označovanie Modelov X. Napríklad označenie P100D: prvé písmeno P znamená Performance a označuje zdvojený motor na zadnej náprave, respektíve dva motory. 100 značí označenie kapacity batérií, v tomto prípade sa jedná o 100 kWh batériu. Písmeno D značí pohon All-Wheeldrive, teda 4×4, na každej náprave je jeden motor.
Vyskytuje sa aj model 90D. Označuje 4×4 (jeden motor na prednej a druhý na zadnej náprave), a 90 kWh batériu.
Podľa označenia sa teda rozlišujú verzie hnacieho ústrojenstva na 90D – 4×4 s 2 motormi a P90D 4×4 s 3 motormi (z toho vzadu duálny motor).
Od roku 2016 Tesla zmenila značenie. To sa delí v prípade Tesla Modelu X už len na Long Range (4×4 a dva elektromotory) a Performance (4×4 a 3 elektromotory). Kapacita batérií je rovnaká, je však v rámci jednotlivých verzií elektronicky uzamknutá.
Všetky vyrábané verzie Tesla Model X:
Elektromotory sú rovnaké ako v prípade Modelu S. Z dlhodobého hľadiska sa javia ako bezproblémové. Jedná sa o asynchrónne trojfázové štvorpólové elektromotory s neodymovými magnetmi a medeným rotorom so systémom vodného chladenia. V rámci dlhodobého testu, Tesla nasimulovala nájazd 1.800 000 km a po rozobratí elektromotor nejavil žiadne významné známky opotrebenia. V rámci spoľahlivosti sa však u prvých kusov vyskytla aj porucha elektromotora, kedy bola potrebná výmena.
Prevodovky:
Deje sa tak skôr pri nižších nájazdoch a spadá do garančnej opravy, kedy to výrobca vymení zdarma. Spoločnosť Tesloop, ktorá v LA prepožičiava vozidlá a prevádzkuje taxislužbu s Teslou Model X najazdila 563 000 km a s elektromotormi nemali žiadne problémy. Dlhodobé skúsenosti majiteľov Modelu X taktiež nasvedčujú spoľahlivosti elektromotorov. Do údajov spoľahlivosti elektromotorov môžeme zarátať aj roky používaniu Modelu S, pretože sú totožné. Jeden majiteľ sa pochválil, že bolo potrebné vymeniť predný motor pri 58 000 km.
Spoločnosť Tesloop je vlastníkom aj Modelu S. Ten v ich prevádzke najazdil 742 000 km a s elektromotorom nemali žiadne problémy. Takže to potvrdzuje teóriu, že buď sa elektromotor pokazí pri nízkom nájazde, kde ho Tesla vymení v rámci záruky (tá je 8-ročná bez obmedzenia najazdených kilometrov), alebo s ním po státisíce kilometrov nie je problém. V prípade, že by k poruche elektromotora došlo, auto je stále plne pojazdné a dá sa pohodlne odviesť do servisného strediska.
V Tesle Model X je jednostupňová prevodovka s pevným prevodovým pomerom a otvoreným diferenciálom. Prevodovka podľa výrobcu nepotrebuje žiadnu zvláštnu údržbu a nie je v nej údajne potrebné meniť olejovú náplň. Navyše sa na prevodovku taktiež vzťahuje 8-ročná záruka bez obmedzenia počtu najazdených kilometrov.
Batéria:
Batérie v Modeli X sú taktiež totožné s Modelom S. Batéria je v elektromobile tým najväčším strašiakom. Každý si povie: ,,no dobre, keď je to nové a v záruke, tak to funguje, prípadne poruchu vyrieši výrobca ale čo potom? Čo sa stane po rokoch? Kto bude mať na novú baterku pri ojazdenom 5-ročnom aute s nájazdom dajme tomu 200 000 km – 250 000 km?” Batérie môžu predstavovať potenciálne problémy, no z veľkej časti je to o nedodržaní odporúčaní výrobcu.
Batériu nabíjajte po úroveň max 90%. Skúsenosti hovoria, že pri dodržaní správneho nabíjania batéria stratí svoju kapacitu pri nájazde 400 000 km o 10% a pri 500 000 km cca o 13% z celkovej kapacity. Spoločnosť Tesloop zverejnila údaje o svojom aute, ktoré má najazdených 563 000 km. Pri nabíjaní po max 95% kapacity batérie, je pokles kapacity len o 13%. Dojazd teda z 398 km klesol na 346 km.
Navyše z prieskumu majiteľov Tesla Model S vyplýva, že batéria poklesne pri nájazde 200 000 km v priemere o 7%, teda na hodnotu 93 % z celkovej kapacity, čo je taktiež výborné číslo. Najväčší pokles sa deje po nájazd 100 000 km, t.j. 6%, potom kapacita klesá čím ďalej pomalšie.
Pri nabíjaní batérie z nízkeho stavu až po 100% vydržala batéria nájazd 210 000 km, kedy stratila 22% zo svojej kapacity, pričom z časti za to mohla údajne aj výrobná chyba. V prípade, že bolo použité len nesprávne nabíjanie a nebola preukázaná výrobná chyba batérie, batéria vydržala nájazd cca 312 000 km a jej pokles bol len 6%, mala však nerovnováhu napätia medzi jednotlivými článkami. Skúsenosti majiteľov však hovoria väčšinovým hlasom za jej spoľahlivosť a bezproblémové fungovanie.
Ak nastane aj opak, na batériu sa vzťahuje záruka 8 rokov bez obmedzenia počtu najazdených km, takže ju výrobca vymení na svoje náklady. Ak teda chcete zachovať batériu v dobrej kondícií po dlhé roky, nabíjajte ju max. po 90% kapacity. Oceníte to aj z pohľadu času nabíjania, nakoľko medzi úrovňou 90 – 100% sa batéria nabíja oveľa pomalšie ako po túto úroveň.
Nabíjanie batérií je samostatná kapitola. Zhrnieme len, že máte možnosť nabíjať cez originálne Tesla Supercharger nabíjacie stanice. Na Slovensku máme dve, jedna v Petržalke v Bratislave pri Auparku a druhá pri Hotelovom rezorte Kaskády pri Banskej Bystrici. Rýchlosť nabíjania je až 540 km/h (v závislosti na kapacite batérií, teda je rozdiel nabíjať 60 kWh a 100 kWh batériu), t.j. dojazd 540 kilometrov máte za hodinu nabíjania. Táto rýchlosť je dosiahnutá vďaka jednosmernému nabíjaciemu prúdu.
Dobíjanie trvá napríklad z úrovne 10% na 80% 40 minút. Nabíjanie sa účtuje podľa platného cenníka. Zaujímavosťou však je, že Tesly Model S predané do 1/2017 majú doživotné nabíjanie na Supercharger nabíjacích staniciach zdarma. Po tomto dátume výrobca poskytol balík 400 kWh, čo je cca 1600 km dojazdu zdarma. Pre Tesly zakúpené 11/ 2018 je už nabíjanie spoplatnené.
Druhou možnosťou je nabíjacia stanica CHAdeMO. Tých je na Slovensku oveľa viac, no rýchlosť nabíjania je v prípade Tesly pomalšia. Nabíjačky dokážu v prípade jednosmerného prúdu dobíjať Tesly až 200 km/h. Ak však nabíjate striedavým prúdom, je potrebné ho zmeniť na jednosmerný, a to spomaľuje rýchlosť nabíjania. Ako menič slúži na tieto účely palubná nabíjačka auta. V závislosti na type nabíjačky (staršie typy mali 11 kWh a 22 kWh dualcharger, novšie už len 16,5 kWh) sa doba nabíjania líši nasledovne.
Single charger 54 km/h, dualcharger 108 km/h, novšie modely od 72 do 81 km/h. Rýchlosť je závislá aj od kapacity batérie. V rámci verejných nabíjacích staníc, je možné Teslu nabíjať všade, teda aj na ďalších menej známych staniciach. Nabíjanie sa účtuje podľa platného cenníka.
Nabíjanie cez Tesla Wall Connector (HPWC so vstavaným káblom). Sú prístupné na verejných miestach, je však možnosť si zakúpiť tento Wall Box aj domov (odporúča sa). Rýchlosť dobíjania sa pohybuje od 48 do 81 km/h. Dualcharger až 108 km/h. Doba nabíjania je cca 8 hodín. Verejné nabíjanie sa neúčtuje.
Ďalšie možnosti verejného nabíjania: 3-fázové 400V zásuvky s 13A, 16A a 32A poistkou. Podrobnejšie informácie o nabíjaní sa dočítate na webe Tesla magazín.
Nápravy:
Nápravy sú vpredu tvorené dvojitým lichobežníkovým nezávislým zavesením a vzadu vyspelým viacprvkovým nezávislým zavesením typu Multilink. Zavesenie aj na našich cestách vydrží slušný nájazd. Pri kúpe sa zamerajte na vôle v silentblokoch ramien a vôle čapov ramien. Jemné klepanie značí vybité tyčky stabilizátora. Pruženie vozidla je štandardne riešené vinutými pružinami. Za príplatok pruženie zabezpečuje Smart Air Suspension vzduchové odpruženie. Do roku 2017 Tesla montovala do X-ka pruženie od spoločnosti Continental, ktoré trpelo na rôzne poruchy.
Presne tento typ pruženia používal aj Mercedes-Benz. Vyskytovala sa netesnosť vankúšov či nefunkčný kompresor, ktorý sa stará o dostatočný tlak v systéme. Vďaka spojitosti s Mercedesom však oprava týchto vecí môže byť relatívne únosná. Samozrejme, počítame s opravou v neautorizovanom servise. Po roku 2017 Tesla už používa vylepšené pruženie údajne vlastnej výroby, ktoré je bezproblémové. Ďalšie roky a kilometre ukážu, ako je tento systém spoľahlivý, zatiaľ s ním problémy nie sú.
Brzdy:
Napriek tomu, že sa jedná o spotrebný materiál, spomenieme v tomto článku výnimočne aj brzdy. V prípade Tesly Model X sú použité štandardné kotúčové brzdy, ktoré sa však vďaka rekuperácií, používajú o dosť menej ako v prípade vozidiel so spaľovacím motorom. V takom prípade môže dochádzať k degradácií bŕzd vplyvom korózie alebo nesúmerne opotrebovaného kotúča. Z dlhodobých skúseností používania však vyplýva, že brzdy štandardne vydržia 200 000 km.
Spoľahlivosť všeobecne:
So všeobecného hľadiska patrí Tesla Model X k spoľahlivejším autám. Áno, prvé ročníky mali veľa problémov, no týkali sa skôr komfortnej výbavy. Významnou mierou sa na spoľahlivosti podieľa jednoduchosť pohonného ústrojenstva a jeho výdrž. Elektromotory sa kazia väčšinou pri nízkom nájazde a výmenu uhradí výrobca v rámci záruky. Kapacita batérií degraduje pozvoľna a vo všeobecnosti aj po 300 000 km neklesne jej celková kapacita pod úroveň 90 %, a prípadnú poruchu vyrieši výrobca jej výmenou v rámci záruky.
Spočiatku mala Tesla problémy s Falcon Wings dverami. Rozhodla sa, bohužiaľ, pre zlého dodávateľa mechanizmu dverí. Ten však ešte pred uvedením vozidla na trh vymenila za mechanizmus iného dodávateľa a roky používania nasvedčujú tomu, že mechanizmus nemá žiadne problémy. Spoločnosť Tesloop uverejnila informáciu, že dvere na jej Modely X sa mohli otvoriť a zatvoriť až 10 000 krát a stále fungujú v poriadku. Dvere dokonca nejavia väčšie problémy ani v chladnom počasí. Jediný problém je prepadávanie snehu do kabíny neodhrnutej strechy.
Na čo si však dajte pozor pri ojazdenej Tesle a čo garancia kryje len do nájazdu 80 000 km, alebo do 4 rokov, je veľký centrálny displej infotainmentu. Tesloop porovnávala náklady na údržbu Modelu X s Mercedesom GLS a Tesla im ušetrila náklady vo výške 50 000 dolárov počas najazdených 500 000 km. Po takomto nájazde nemali ani sedadlá z ekokože výrazné poškodenia. Tesloop menila počas užívania ľavý predný homokinetický kĺb pri 340 000 km a pravú polos pri 370 000 km na prednej náprave. Pri 418 000 km bola nutná výmena zadných strmeňov a brzdových rotorov.
V prípade bielej kože zverejnila firma Tesloop informácie, že na ich X-ku po najazdení 563 000 km sú sedačky absolútne v poriadku, bez poškodení a je na nich viditeľná iba modrá farba od džínsových nohavíc. Pri 376 960 km si vyžiadala výmenu vodičová sedačka, ktorej zlyhalo elektrické ovládanie. Tesla X ukázala svoju spoľahlivosť aj v nepriaznivých podmienkach a bez problémov funguje aj v mrazivom počasí, či vďaka vodotesne uzatvorenej konštrukcií podvozku prejde aj zaplavenou oblasťou. V priloženom linku videa prechádza vodou Model S:Tesla Model S swimming
Čo sa týka údržby, Tesla prestala odporúčať chodiť na servisné prehliadky každých 20 000 km alebo každý rok. Jedná sa hlavne o preventívne prehliadky a o preventívne ošetrenie napríklad premazanie pántov dverí, strešného okna, čistenie klimatizácie, kontrolu hladiny chladiacej a brzdovej kvapaliny, kontrolu bŕzd a celkovú kontrolu vozidla.
Každé 2 roky je potrebné vymeniť brzdovú kvapalinu a skontrolovať prípadne servisovať klimatizáciu spolu s vysúšačom. Každé 3 roky je potrebné vymeniť HEPA kabínový filter. Každých 80 000 km / 4 roky chladiacu kvapalinu batérie. Každých 16 000 – 20 000 km je odporúčané dať vyvážiť kolesá a spraviť geometriu náprav, a každý rok / 20 000 km je dobré dať vyčistiť a premazať brzdové strmene a ich komponenty, týka sa to hlavne chladných regiónov. Aktualizácie softwearu sa automaticky aktualizujú na diaľku.
Plusy:
- Priestranný a luxusný interiér
- Skvelé sedadlá, najmä v zadnom rade
- Skvelé nastupovanie na zadné sedadlá vďaka Falcon Wings
- Za príplatok 7 miest
- Intuitívne ovládanie veľkého displeja
- Neskutočný záťah bez oneskorenia a brutálne zrýchlenie (P100D, Performance) do rýchlosti cca 150 km/h – Tesla Model X P90D Ludicrous vs Ferrari 458 Italia 1/4 Mile Drag Race, Lamborghini Aventador vs Tesla Model X – DRAG & ROLLING RACE
- Veľmi kvalitné spracovanie interiéru (najmä verzie po roku výroby 2016)
- Seriózny dojazd auta, ktorý pokorí s prehľadom autá s porovnateľným výkonom a zrýchlením
- Nízke náklady na údržbu, chýba olejová náplň motora a filtre, filter DPF a GPF, celkovo sa jedná o jednoduchšie ústrojenstvo
- Nižšie náklady na „palivo“
- Možný vyšší technický nájazd bez vážnych zásahov do ústrojenstva
- Do budúcna zníženie cien náhradných dielov, vďaka jednoduchosti pohonu je možné zdieľanie s veľkým počtom elektromobilov
- Relatívne dobré množstvo nabíjacích staníc a bodov, na Slovensku cca 400
- Stále slušný dojazd aj v zime cca 300 km, čo v mestskej premávke na Slovensku postačuje
- Jazdený Model X si lepšie drží cenu oproti konkurencií
Mínusy:
- V prípade prvých ročníkov sa vyskytovali nepravidelné a veľké medzery medzi dielmi karosérie a horšie spracovaný interiér
- Rozporuplné zadné dvere Falcon Wings
- Riadenie bez spätnej odozvy
- Stále relatívne dlhší čas nabíjania oproti potrebnému času na dotankovanie konvenčného spaľovacieho auta
- Na Slovensku malý počet nabíjacích staníc TeslaSupercharger
- Nie každý má možnosť nabíjať auto doma – chýbajú nabíjacie stanice na sídliskách
- V zimných podmienkach výrazne klesá dojazd (z 500 km na cca 300 km) pri využití kúrenia a výhrevu – je potrebné predhrievať auto pri nabíjaní a dobre plánovať dlhšie cesty
- Na Slovensku absencia servisných a predajných stredísk, najbližší servis Viedeň a Praha, najbližšie preberacie miesto Tilburg, Holandsko
- Cena náhradných dielov
Najnovšie príspevky od Erik Černák (zobraziť všetky)
- VW Touareg 7P MK2 (2010 – 2018) recenzia jazdeného auta - 9 apríla 2020
- Tesla Model X MK1 (2015 – súčasnosť) recenzia jazdeného auta - 6 mája 2019
- Tesla Model S MK1 (2012 – súčasnosť) recenzia jazdeného auta - 24 marca 2019
- Audi Q7 (2005 – 2015) recenzia jazdeného auta - 20 marca 2017
- Ford Focus MK3 (2011 – 2018) recenzia jazdeného auta - 8 februára 2017