Viete o tom aké podvody sa robili s autami v minulosti a dnes?
Isto si pamätáte, hlavne vy staršie ročníky ľudí, známe podvody, ktoré sa s autami robili. Divoký východ, aj tak sa dala nazvať naša krajina vrátane Českej republiky. Dnes notoricky známe podvody s najazdenými kilometrami sa v tej dobe robili trošku inak. Mechanici s vŕtačkou aj niekoľko hodín upravovali číselný údaj na mechanickom ODO metri (tachometri).
Prerazené či prevarené výrobné čísla vozidiel, s cieľom zlegalizovať prevádzku veľakrát aj odcudzeného vozidla a následne ho speňažiť na trhu s jazdenými vozidlami. Preváranie priečok medzi motorom a interiérom pri prestavbe vozidiel dovezených z Anglicka s cieľom zlegalizovať ich prevádzku na našom území a veľakrát zarobiť veľmi slušné peniaze, pretože jazdené autá sa v Anglicku dali kúpiť veľmi lacno.
Zvarené auto z dvoch búraných, kde sa odpílila poškodená časť a nahradila sa nepoškodenou z druhého vraku. VIN čísla sa v tomto prípade taktiež prispôsobili a auto sa veľakrát predalo ako nikdy havarované a za cenu ako by bolo vo vynikajúcom stave. Takéto podvody sa už síce u nás nenosia a to hlavne z dôvodu obrovskej ponuky a k tomu neadekvátnemu záujmu o jazdené vozidla.
Preto je na trhu s ojazdenými autami obrovská konkurencia. Viditeľné poruchy, ktoré by mohli výrazne znížiť cenu vozidla na trhu alebo dokonca záujem o takéto auto sa už dnes pred predajom takéhoto auta odstraňujú.
Aké podvody sa teda robia na trhu s ojazdenými vozidlami dnes?
1. S príchodom elektroniky sa druh a povaha podvodov výrazne zmenila. Podvody s najazdenými kilometrami tu samozrejme ostali aj napriek tomu, že údaje sú už zobrazované digitálne. Po napojení PC s príslušným softwearom však nie je problém údaj upraviť podľa potreby. Dnes sa to laickej verejnosti veľmi ťažko zisťuje pokiaľ sa jedná o auto dovezené z iného štátu. Dopátrať sa k histórii vozidla je niekedy utópia.
Situácia je omnoho lepšia pri autách kupovaných a jazdených na Slovensku hlavne ak sa jedná o rok výroby 2001 a viac. V každom prípade však platí, že kilometrový nábeh je len číselný údaj a nie vždy platí, že čím menší nájazd tým je auto v lepšom technickom stave.
2. S nástupom elektroniky nastúpili aj podvody s funkčnosťou elektronických zariadení, ktoré sú kontrolované riadiacimi jednotkami. Jedná sa hlavne o airbagy, pyrotechnické napínače bezpečnostných pásov a klimatizácie. Vecí znalí ľudia a mechanici vedia elektroniku, ktorá kontroluje funkčnosť týchto zariadení obísť a tak sa tieto zariadenia tvária ako funkčné.
No v skutočnosti pri airbagoch hrozí, že v prípade nárazu airbagy jednoducho nevystrelia a vám tak pri nehode neznížia poranenia. Rozhodne je tak toto auto nebezpečnejšie. Čo sa týka klimatizácie, pri tej to nie je nič životu nebezpečné. Často sa však stane , že pri kúpe klimatizácia funguje, no už po týždni prestane a vás tak čakajú investície rádovo v stovkách eur a pohybujú sa bežne okolo 500 eur.
3. Videli ste už v televíznych novinách, alebo ste počuli, že v západných štátoch udreli buď záplavy alebo krupobitie a škoda na majetkoch a autách je nevyčísliteľná, vo vode a bahne uviazlo niekoľko stoviek áut? Pre našich západných susedov tieto vozidlá nemajú skoro žiadnu hodnotu. Tieto sú poistené, poisťovňa im škodu zaplatí a oni už také auto nepotrebujú.
Vtedy prichádzajú pre západniarov vynaliezavý východní susedia a vykupujú tieto autá. Bežne takto na východ jazdia stovky plne naložených kamiónov a auta končia v Čechách, na Slovensku, Poľsku a na Ukrajine. Obchodníci pár mesiacov vyčkajú, pričom stopy po povodniach odstránia a následne potom takéto vozidlá predávajú. Pozor, ale na takéto autá!
Samozrejme sa dajú stopy po povodniach úplne odstrániť tak, že to neovplyvni do budúcna funkčnosť takéhoto vozidla, no málokomu sa to chce. Pri neodbornej alebo nedotiahnutej práci hrozia neustále poruchy elektroniky a samozrejme aj korózia karosérie v jej dutinách. V tomto prípade sa investície hýbu pokojne aj rádovo v tisíckach eur a zdanlivo výhodná kúpa sa rázom obráti na nevýhodnú.
Za tie peniaze si kúpite auto s overenou servisnou históriou a nikdy búrané. V prípade krupobitia situácia nie je až tak vážna. Ak je lakernícka práca neodborne odvedená, časom sa objavuje vyblednutie lakov, olupavanie a v krajných prípadoch aj praskanie gitu spolu s farbou a lakom a často aj korózia plechov pod farbou a lakom. Laik na prvý pohľad dokáže ťažko posúdiť či sa jedná o takto lakované auto, sú na to potrebné meracie zariadenia.
4. Kapitola sama o sebe sú servisné knižky. Dnes vám takú servisnú knižku vyrobí kde kto a v prípade ak bolo auto dovezené a vy neviete reč tak spôsob ako sa dopátrať k histórii sa stane nemožným. Aj keď teda servisná knižka nie je falošná často sa robia podvody s vytrhávaním jej strán aby sedela s novo upravenými kilometrami. Na servisnú knižku teda netreba spoliehať a treba si viac všímať technický stav auta ako taký a potrebné servisné úkony spraviť hneď po kúpe auta.
5. Filter pevných častíc DPF alebo FAP. Počuli ste alebo dozvedeli ste sa o existencií tohto zariadenia? Mnoho krát až v servise po nahlásení chyby palubnou elektronikou kde vám oznámili nutnú výmenu so závratnou sumou bežne sa pohybujúcou okolo 1000 eur? Tento filter slúži pri vznetových motoroch na zachytávanie pevných častíc, čiže oxidov dusíka, ktoré dieselové motory produkujú od ich vzniku. Pýtate sa prečo tam už neboli vtedy?
V dávnych časoch to nebol až taký problém. S nástupom moderných dieselových motorov, kde narástol tlak paliva vstrekovaného do motora sa zároveň tieto častice zmenšili a nám ľudom môžu škodiť tak, že ich naše pľúca už nie sú schopné vydýchnuť. Filter teda častice zachytí, čím ich zlúči aj do väčšieho skupenstva a cca každých 1000 km ich vypaľuje. Tento proces sa ešte stále u veľa automobilov deje tak, že laik o tom ani nevie a motor vypne čím takzvanú regeneráciu (vypaľovanie) preruší.
Nastáva ale problém, pretože sadze sa nevypália a dochádza k upchatiu filtra a často krát k jeho nutnej výmene. Našli sa ale vynaliezaví ľudia, ktorí prišli na spôsob ako tento filter vyradiť z činnosti. Vedia oklamať elektroniku aby si myslela, že filter je funkčný a samotný filter vykuchajú. Všetko sa zdá byť v poriadku no môže však nastať problém pri následnom predaji auta kde takéto auta väčšie bazáre nevykupujú, respektíve vám ponúknu výrazne nižšiu cenu pri výkupe.
Do budúcna sa pripravuje aj legislatívna stopka, kde takto upravené autá nebudú môcť prejsť STK a nebudú spôsobilé na prevádzku.
6. Počuli ste už o exekúcií? Určite áno. Dnes už hádam skoro každý človek má niečo na pôžičku. Často sa tak stáva, že ľudia nie sú schopní danú vec splácať a vyrábajú si dlhy. Pozor však, existujú vynaliezaví ľudia, ktorým keď sa niečo takéto stane, snažia sa rýchlo predať auto. Takéto vozidlo sa samozrejme dá overiť v databáze exekútorov, no zo zákona majú exekútory týždeň na registráciu do takéhoto systému, preto sa takýto vynaliezavci snažia predať auto skôr ako sa tak stane a vám neostane ani auto ani peniaze.
Preto pozor na to keď sa predávajúci snaží veľmi rýchlo auto predať. Záložné právo a leasingový podvod? Aj to sa stále dnes nosí na trhu ojazdených vozidiel. Ľudia sa dnes všemožne snažia dostať z finančných problémov, alebo zarobiť a tak siahajú po všetkých možnostiach. Preto je pri kúpe auta skutočne potrebné jeho dôsledné preverenie.
7. Zásahy do nosných častí karosérie? Dnes už v menšej miere. Na začiatku som písal, že ďaleký východ je dávno preč a tak auto z dvoch častí už nenájdete na trhu, no prevarené častí nosníkov, stĺpikov, prahov a blatníkov sú stále bežne. Ak je oprava vykonaná odborne tak to nie je v zásade až taký problém aj keď pri nehode to už nebude to čo od výroby. No v prípade neodbornej opravy sa môže stať pri nehode vozidlo aj životu nebezpečné.
Minimálne vás však po čase neminie hrdza, olupavanie laku a popraskanie gitu ak bol nanesený vo väčšej hrúbke.
Divoké časy s autami sú skutočne preč, kúpa jazdeného auta však stále je istou veľmi rizikovou záležitosťou a pri dnešných rafinovaných praktikách predajcov či už súkromných alebo ,,bazáristov“ je privolanie odborného znalca na obhliadku auta nutnosť.
Chcem si dať dôkladne skontrolovať auto!
Najnovšie príspevky od Erik Černák (zobraziť všetky)
- VW Touareg 7P MK2 (2010 – 2018) recenzia jazdeného auta - 9 apríla 2020
- Tesla Model X MK1 (2015 – súčasnosť) recenzia jazdeného auta - 6 mája 2019
- Tesla Model S MK1 (2012 – súčasnosť) recenzia jazdeného auta - 24 marca 2019
- Audi Q7 (2005 – 2015) recenzia jazdeného auta - 20 marca 2017
- Ford Focus MK3 (2011 – 2018) recenzia jazdeného auta - 8 februára 2017